Köpvillkor

Generellt

Dessa köp- och leveransvillkor (”Köpvillkor”) gäller för www.nordicrelax.se (”Sajten”) som ägs och driftas av Nordic Relax of Sweden AB (”Nordic Relax”, ”Vi”, ”Oss”, ”Vår”).

Köpvillkoren tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på sajten av kunder som är bosatta i Sverige.

Du som kund hos oss har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas. Läs mer under avsnittet GDPR (Dataskyddspolicy).

Vid frågor, kontakta oss via mail, info@nordicrelax.se, så återkommer vi så fort vi kan. Vårt mål är att besvara ditt ärende inom 48 timmar.

1.1 Information och kontaktuppgifter

Nordic Relax of Sweden AB
Hortensiagatan 7
25668 Helsingborg
Sverige

Lager- och returadress
Nordic Relax of Sweden AB
c/o Fraktkompaniet AB
Basaltgatan 9
25468 Helsingborg
Sverige

Företagsinformation
Nordic Relax of Sweden AB
info@nordicrelax.se
042 311 15 50
Org.nr 559219-4798
VAT: SE559219479801

1.2 Avtal om köp

Avtal om köp ingås när du väljer att registrera din beställning i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern uppstår kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare, det kan handla om en reservation, att varan du beställt fått ändrad leveranstid eller andra oförutsedda händelser.

1.3 Åldersgräns

Vi ingår endast avtal med myndig person (18 år och över).

1.4 Priser

De priser vi har på sajten är våra dagsaktuella priser inklusive 25% moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du ser i kassan. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan avisering. Priserna inkluderar inte eventuell fraktkostnad. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp. Vid köp över 1500 kr erbjuder vi fri frakt. Vid köp under 1500 k debiterar vi 50 kr i fraktkostnad. 

1.5 Felaktiga priser

Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden, alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.

1.6 Tillgänglighet

Produkter som säljs under varumärket Nordic Relax är lagervaror och finns normalt sett i lager. Produkter från B Intense är normalt sett beställningsvara med en leveranstid på 6-8 veckor. Om leveransen skulle bli försenad eller om produkten inte längre finns tillgänglig hos leverantören kommer vi att kontakta dig via e-post. I de fall produkten inte längre är tillgänglig kommer vi att kreditera ditt köp.

1.7 Garantier

Som privatperson har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen om den produkt du köpt inte har garanti, se punkt 6 nedan.

1.8 Produktinformation och bilder

Vi reserverar oss för att produktinformation som finns på hemsidan kan vara felaktig på grund av tryckfel eller tekniska fel. Observera att produktbilder på hemsidan ibland kan skilja sig från verkligheten och inte alltid är en exakt återgivning av den riktiga produkten. Färger, material och utseende kan variera på grund av bildkvalitet och bildskärmsinställningar.

2. Leveranser

2.1 Leveransalternativ

För större produkter, exempelvis infraröd bastu, ombesörjer vår fraktpartner Fraktkompaniet leveransen till dig. Efter ditt köp kontaktas du av Fraktkompaniet för att avtala dag och cirkatid för leverans. Små sändingar skickas med Schenker till närmsta utlämningsställe.

2.2 Hanteringstid

För beställningar där alla produkter finns i lager har vi normalt en hanteringstid på 1-4 arbetsdagar innan de skickas med en speditör från vårt lager. Om produkten inte finns i lager gör vi först en beställning till vår leverantör. Så fort produkten åter är i lager gäller normal hanteringstid. Vid högtider och storhelger som till exempel julhandel och Black Friday kan hanteringstiden påverkas.

2.3 Aviseringar och bekräftelser

2.3.1 Orderbekräftelse

Efter genomförd beställning får du kort därefter en bekräftelse på att din order är mottagen. Så fort din order är hanterad skickar vi en orderbekräftelse till dig med information om ditt köp, samt aktuell lagerstatus.

2.3.2 Uppdaterad leveransinformation

Om din leverans skulle bli försenad kommer du att meddelas via e-post. Detsamma gäller om någon av dina produkter skulle vara slut hos leverantör.

2.3.3 Leveransbesked

När en mindre order skickas från vårt lager får du ett leveransbesked via e-post. I leveransbeskedet finns ett spårningsnummer så att du kan följa din beställning hela vägen  till ett ombud.

2.3.4 SMS-avisering

Slutligen blir du aviserad via SMS när ditt/dina paket finns att hämta ut. Du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida.

2.4 Leveransförseningar, ersättningskrav och försäkringar

När din beställning lämnat vårt lager så övergår leveransansvaret till fraktbolaget och vi kan ej lämna någon leveransgaranti. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar som orsakats av våra leverantörer eller av fraktbolag efter upphämtning på vårt centrallager. Alla försändelser skickas fullt försäkrade.

2.5 Ej uthämtat paket

Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet i 14 dagar efter att det ankommit. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 200 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett ”ej uthämtat paket” och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.

 

3. Betalning

3.1 Klarna Checkout

I samarbete med Klarna AB erbjuder vi betalning med Klarna Checkout. Klarna Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet. Kort- och bankbetalning sker smidigt utan att du behöver lämna sidan.

Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet.

För att kunna välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress och du ska ha fyllt 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

På Klarna kan du se alla dina obetalda fakturor.

3.2 Återbetalningar

När vi har mottagit, behandlat och godkänt din retur på vårt lager så upprättas din återbetalning. Villkor och hanteringstid för detta hanteras separat under punkten 5 nedan. En bekräftelse skickas då via e-post och en återbetalning görs alltid via samma betalningssätt som användes när du slutförde ditt köp. Har du valt att betala med faktura så kommer Klarna att ta kontakt med dig via e-post för vidare information gällande återbetalningen.

4. Presentkort och rabattkoder

I kassan på sajten har du möjlighet att fylla i en kod för rabattkod.

4.1 Generellt om rabattkoder

Ibland går vi ut med erbjudanden i form av rabattkoder. Rabattkoder kan inte kombineras och gäller inte på varor som är prisnedsatta under en kampanj. Om du använt en rabattkod som inte är utställd till dig förbehåller vi oss rätten att neka användandet, samt kontakta dig för att avbeställa din order alternativt debitera det rabatterade beloppet.

4.2 Spridning av rabattkoder

Det är inte tillåtet att dela rabattkoder publikt i sociala medier eller andra externa kanaler, såvida inte detta tydligt kommunicerats och godkänts av oss.

5. Ångerrätt och returer

Om du inte är nöjd med ditt köp har du 14 dagars ångerrätt från dagen du mottagit din beställning.

5.1 Ångerrätt

5.1.1 Ångra beställning som ej hanterats

Om du vill utnyttja din ångerrätt och hantering av din order ej påbörjats kan du häva ditt köp. Kontakta oss på info@nordicrelax.se så hjälper vi dig vidare.

5.1.2 Ångra beställning efter leverans

Om du vill utnyttja din ångerrätt på en order efter lagerhantering har påbörjats, så måste du ta emot ordern för att sedan returnera den till oss på vanligt vis. Om du inte hämtar ut ordern kommer den behandlas som en icke uthämtad order enligt ovan villkor.

5.1.3 Giltighet

Avbeställning är ej giltig förrän du fått en bekräftelse från oss via e-post eller telefon.

5.2 Returer

Skulle du inte vara nöjd med varan så kan du skicka tillbaka den till oss och få pengarna tillbaka för din retur minus returfrakt som du själv behöver bekosta enligt punkt. Ta kontakt med oss via mail info@nordicrelax.se eller telefon 042-311 15 50 innan du skickar tillbaka något, detta för att hanteringen av returen kommer att gå snabbare.

5.3 Varornas skick

Du har rätt att packa upp och kontrollera produktens finish och funktion. Varorna måste vara i ursprungligt skick och packade i originalförpackning då de returneras till oss. Notera att originalförpackningen ej bör användas som ytterkartong i och med att produkten kan skadas och du kan få ett värdeminskningsavdrag. Produkten måste vara i oförändrat skick och till exempel ej monterad om produkten du beställt kräver montering.

5.4 Värdeminskningsavdrag

Vi förbehåller oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset. Avdraget görs på det totala returbeloppet innan det återbetalas till dig.

5.5 Returkostnad

Ta kontakt med oss för att få returkostnaden för din order.

5.6 Transportansvar

Transportansvar innebär att du ansvarar för att din försändelse kommer fram hel till oss. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden.

5.7 Hanteringstid

Från att din retur ankommit till vårt lager behöver vi ett par dagar för att inspektera produktens skick och registrera produkterna som returnerade.

5.8 Återbetalning

Vi genomför tillsammans med Klarna återbetalningen efter hanteringstiden och när din retur är registrerad och godkänd av vår lagerpersonal. En bekräftelse skickas via e-post och en återbetalning görs alltid till samma betalkort som användes när du slutförde sitt köp. Har du valt att betala med faktura så kommer Klarna att ta kontakt med dig på din e-postadress för vidare information gällande återbetalningen.

5.9 Retur av specialbeställning

Returrätten gäller ej specialbeställningar. En order är en specialbeställning om det rör en vara som inte finns på hemsidan, till exempel om du kontaktar kundtjänst för att köpa en reservdel till en produkt. Du kommer bli informerad av kundtjänst i förhand om din order räknas som en specialbeställning.

6. Reklamationer

6.1 Allmänna villkor

Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende, kontakta oss så hjälper vi dig vidare. Du kommer bli ombedd att tillhandahålla bildbevis där felaktigheten/defekten tydligt framgår.

Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Vid en godkänd reklamation står vi som handlare för alla kostnader som kan kopplas till returen, inklusive all frakt.

6.2 Tillvägagångssätt

Skulle du inte vara nöjd med varan eller om den har gått sönder i leveransen så önskar vi att du skickar in bilder på defekten tillsammans med ditt ordernummer via epost, info@nordicrelax.se. Så fort vi mottagit detta så kommer vi att återkomma till dig med ett svar i ditt ärende.

6.3 Avgifter

Vid beviljad reklamation tar vi hand om returen. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således ingen returfrakt för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.

7. Force Majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad/strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.